«اتاق ممنوعه» یک برخورد دیگر با سینمای هوش‌ربای گای مدین است. اولین احساس پس از دیدن هر فیلمی از گای مدین، این فیلمساز سازش‌ناپذیر کانادایی بهت و حیرت است. سینما در دستان او شبیه نوزادی تازه متولد شده است و مدین در مقام یک تجربه‌گر آن را در دست می‌گیرد و به هر شکلی بخواهد درمی‌آورد، انگار خمیر بازی در دست کودکی با ذوق و شوق بسیار داده باشید و او مجاز باشد هر کاری با آن خمیر انجام دهد. نتیجه این شده که مدین در طول سه دهه فیلمسازی، در عین وفادار ماندن به تجربه‌گراها و آوانگاردهای سینمای صامت موفق شده تعدادی از خاص‌ترین فیلم‌های این سال‌ها را بسازد؛ فیلم‌هایی که انگار از مجرای ذهنی سالوادور دالی، لوئیس بونوئل، مارسل دوشان، من رِی، فدریکو فلینی، دیوید لینچ و البته آثار برتر ژانرها و زیرژانرهای تثبیت‌شده مثل نوآر، وحشت، ملودرام و تریلر گذشته باشند.

مدین در بهترین فیلم‌هایش (یعنی تقریبا تمام کارنامه‌اش) مثل «آرخانگل»، «دراکولا»، «بزدل زانو می‌زند»، «غمگین‌ترین موسیقی دنیا»، «داغی بر مغز» و «سوراخ کلید» ترفندهای محبوب سینمای صامت (استفاده از آیریس و سوپرایمپوز) را با المان‌های ژنریک معاصر ترکیب می‌کند و آثاری ارئه می‌دهد که تازه هستند و به بیننده این حس را می‌دهد انگار اولین بار است با محصولی «سینما»یی روبرو شده است. «اتاق ممنوعه» که آن را به همراه ایوان جانسن ساخته، شبیه هزارتویی است که به راحتی می‌شود در هر پیچش گم شد، فیلم الگوی روایی هزارویک‌شبی دارد و شخصیت‌های اصلی گرفتار در زیردریایی فیلم، با یادآوری خاطرات و تعریف قصه‌هایی سعی می‌کنند از مرگی که در نزدیکی آنهاست رهایی پیدا کنند، جالب است که قصه‌های آنها به مرور با موقعیت واقعی تداخل پیدا می‌کند و همین قصه‌ها راه فرار آنهاست. تصاویر خش‌دار فیلم گای مدین، یادآور عکس‌هایی است که سیاه و سفید گرفته شده و بعدا آنها را رنگ‌آمیزی کرده باشند، (تقریبا شبیه کاری که یان سادک، عکاس چک با عکاسی می‌کند). این نوآوری در تصویر به همراه داستان‌هایی رها که گاه به نتیجه می‌رسند و گاه نیمه‌‎کاره رها می‌شوند، موجب شده «اتاق ممنوعه» به اثری دیریاب و سراسر تجربه با مدیوم سینما بدل شود که با یک بار تماشایش فقط بهت‌زده می‌شوی یا اصلا قید تماشایش را می‌زنی.

مدین از این مسئله باکی ندارد، او سی سال است در مسیری حتا رادیکال‌تر از دیوید لینچ گام برداشته و مخاطبان خودش را پیدا کرده است؛ برای او (و برای دوست‌دارانش) مایه خوشحالی است که آوانگاردترین فیلمساز دنیا هنوز با سینما همان برخوردی را دارد که دیگر جادوگر سینما یعنی ژرژ ملی‌یس داشت و به یادمان می‌آورد سینما در صدواندی‌سالگی هنوز کودکی است که ما را شگفت‌زده می‌کند.

این مطلب پیش از این در مجله 24 منتشر شده است

اتاق ممنوعه
The Forbidden Room
کارگردان: گای مدین و ایوان جانسن
بازیگران: شارلوت رمپلینگ، اودو کر، متیو آمالریک، جرالدین چاپلین
محصول 2015 کانادا، 130 دقیقه

Total Views: 1842 ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *