فروشنده به روایت جاناتان روزنبام
(این یادداشت به سفارش شیکاگو ریدر در سپتامبر 2016 نوشته شده است)

این ملودرام درگیرکننده‌ی اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان (برنده اسکار برای «جدایی») روی زوجی تمرکز می‌کند که در اجرایی از «مرگ فروشنده» آرتور میلر در تهران بازی می‌کنند. شاید آدم باید دربرابر وسوسه خوانش پیام‌های ظریفی که این پیش‌فرض غریب پیش پا می‌گذارد مقاومت کند، چون فرهادی (برخلاف عباس کیارستمی) نه مدرنیست است و نه پست‌مدرنیست، بلکه بیشتر نزدیک به الیا کازان است: امروزی است، با بازیگران سختگیر است، اندکی احساساتی است (این فیلم ماجرای عواقب حمله غریبه‌ای به زنی است که مشغول حمام بوده)، گوش به زنگ ریزه‌کاری‌های اخلاقی است، اما نگاهِ کمال‌یافته‌ی خودش را ندارد. فرهادی در اینجا هم مثل «جدایی»، از زاویه دید یک زن بهره می‌برد بدون اینکه (ما را ) در آن سهیم کند یا بررسی‌اش کند.

ستاره‌ای که روزنبام به فروشنده داد:

لینک به مطلب به زبان انگلیسی در سایت جاناتان روزنبام: اینجا.

Total Views: 1170 ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *